Recensies

Recensies

Hieronder vind u een aantal recensies:

NBD Biblion, op basis waarvan het boek is aangeschaft voor de Nederlands Openbare Bibliotheken:
De Gelv Kevin woont in Gelvrodax en gaat naar de universiteit. Zijn Rodax, die zorgt dat Kevin opgroeit, moet afscheid nemen vanwege haar Grote Reisdag. Deze dag is voor iedereen onvermijdelijk, maar wat deze inhoudt, is een groot geheim. In Gelvrodax gebeuren mysterieuze dingen en leraren van de universiteit worden betoverd. Kevin en zijn vrienden gaan op onderzoek uit. Zij krijgen opdracht de Xador-stenen te vinden, omdat alleen dan het onheil kan worden afgewend en de Grote Reisdag behouden. De wereld van Kevin doet denken aan die van de bekende Engelse tovenaarsleerling. Hij leert op school toverspreuken, zoals het optrekken van een onzichtbare muur, en deze kan hij tijdens de zoektocht goed gebruiken. In spreuken en namen is de invloed van Latijn te herkennen, maar ook zijn er veel fantasienamen gebruikt, evenals de naam van de schrijver, pseudoniem voor Jauko Verschure. Het vertelperspectief is alwetend met veel korte regels en (te) weinig verwijswoorden. Voor in het boek staat een plattegrond. Aardig verhaal voor liefhebbers van fantasy, over avonturen en toveren. Vanaf ca. 12 jaar.
Namens NBD Biblion: Sandra Oosterveen

Een spannend avontuur dat vol vaart verteld wordt! Als liefhebber van het genre heb ik het met veel plezier gelezen en het verhaal zal vooral ook de oudere jeugd enorm aanspreken. Ik kijk al uit naar een volgend deel om meer te weten te komen over de wereld van de Gelv’s en vooral ook hoe het avontuur nu verder gaat…
U. Dannijs

Het boek spreekt vanaf het begin tot de verbeelding. Als lezer bevind je jezelf in een fantasierijk en avontuurlijk verhaal waarbij je door een aantal verrassende gebeurtenissen het boek niet wilt wegleggen.
R. Lemmers

Kevin en de Meester Gelv-steen is erg vermakelijk om te lezen. Het boek is spannend en er zitten genoeg verassende elementen in zodat het lekker leest. In het begin van het boek zaten wel een paar sprongen in de tijd die niet helemaal duidelijk waren. Het was mij 2 of 3 keer niet geheel duidelijk of het verhaal nog steeds in dezelfde tijd speelde als de scene ervoor of dat er een dag of meerdere dagen verstreken waren. Daarnaast zou ik het wel waarderen dat er wat meer beschreven wordt hoe de omgeving er uit ziet. Bijvoorbeeld wat meer detail beschrijving over het kasteel, de bibliotheek, het dorp. Maar misschien is dat alleen een kwestie van smaak. Maar ondanks een paar puntjes van kritiek vindt ik dat Okuaj een zeer knap boek heeft afgeleverd. Wanneer komt het vervolg?
H. Vloon

Leuk maar ook spannend fantasie boek met verrassende elementen.
F. Randolfi

Ik moest heel erg inkomen in dit boek, de schrijfstijl was erg wennen en ook lastig om in te komen omdat ik vond dat het voor jongere kinderen geschreven was en dus voor mij een beetje storend om doorheen te komen. Ook waren er weinig verwijswoorden en waren de zinnen erg kort en daardoor werd het leestempo er een beetje uitgehaald.
Na een aantal gebeurtenissen inclusief ‘de grote reisdag’ en leraren van de universiteit die worden betoverd gaan Kevin en zijn vrienden op onderzoek uit en komen achter een aantal schokkende dingen.
Het verhaal zit wel vol plot twists en interessante wendingen die je er wel inhouden waardoor het leuk blijft te lezen als je eenmaal bent aan de schrijfstijl. Het genre is Fantasy en het is een hele unieke nieuwe wereld die we nog niet eerder hebben gezien wat ook erg leuk is. De spreuken die worden gebruikt zijn een mengeling tussen Latijnse woorden maar ook fantasie. Het boek heeft een open einde en dus kunnen we een tweede deel verwachten die ik persoonlijk wel graag zou willen lezen omdat ik nu erg benieuwd ben naar hoe het verder gaat!
Het verhaal van Kevin en zijn vrienden is leuk en interessant om te lezen en naast de schrijfstijl die wel wat verbetering kan gebruiken is het een leuk en spannend boek die je bijna niet weg kan leggen.
Cynthia – Thunderstruckbooks